مجله آلبرتیکا

قهوه دمی و انواع آن

دانه قهوه

قهوه دمی و انواع آن

به طور کلی قهوه ساز ها به دو دسته زیر دسته بندی می شوند.
• قهوه ساز های برقی
• قهوه ساز های دمی
حال خود این دو دسته دارای قهوه ساز ها بسیار متنوع و متفاوتی می باشند. به طور مثال در دسته قهوه ساز های برقی، دستگاه های اسپرسو ساز، قهوه ساز، … با تنوع بسیار زیاد قرار دارند
قهوه ساز های دمی هم از این قاعده مستثنی نبوده و دارای انواع مختلفی هستند. مانند:

• مخروط
• کمکس
• V60
• نل دریپ
• سایفون
• فرنچ پرس
• کلد برو
• قهوه دمی چکه ای
• ایروپرس

قهوه ساز های دمی به قهوه ساز هایی گفته می شود. که قهوه از همنشینی پودر قهوه با آب آماده می شود. در زمان آماده شدن قهوه با قهوه سازهای دمی، عطر قهوه در مقایسه با قهوه ساز های برقی بیشتر در فضا میپیچد. این روش، آب داغ روی فیلتری کاغذی که حاوی دانههای قهوه م ی باشد ریخته میشود که در نهای ت قهوه از فیلتر عبور خواهد کرد. ویژگیهایی مانند طعمی دلچسب، اسیدیته پایین، بادی کمتر)غلظت کمتر(، کافئین متوسط و بدون فوم طعم مطلوب تری دارند.
آسیاب دانه قهوه برای قهوه دم ی از اسیاب اسپرسو درشت تر هستند. و قهوه اسیاب شده زمان بیشتری در مجاورت آب داغ قرار میگیرد و فشار دستگاه اسپرسو را ندارند.برای آماده کردن اسپرسو حدود۳۰ ثانیه و قهوه دمی حدود۵ دقیقه می باشد.

قهوه دمی و انواع آن- مخروط

تهیه قهوه دم ی با مخروط

این روش یکی از ساده ترین و ارزانترین راه های دم کردن قهوه بشمار میرود که از مخروط قهوه و فیلتر کاغذی در آن استفاده میشود. آسیاب دانه ها باید متوسط تا درشت باشند و حدود ۲۰ گرم قهوه برای یک فنجان نیاز است. در این روش به فیلترهای کاغذی که با مخروط مطابقت دارند نیاز است تا آب گرم به طور مساوی بر روی دانه های قهوه موجود در فیلتر ریخته شود و قهوه دمکرده درون یک فنجان بریزد. این فرآیند به ۳ دقیقه زمان نیاز دارد و جنس مخروط میتواند از استیل، پالستیک، سرامیک یا شیشه باشد.

قهوه ساز کمکس

قهوه ساز کمکس یک قهوه سازی است که ظاهری شبیه به ساعت شنی دارد. یعنی یک ظرف تماما شیشه ای است که در قسمت کمر باریک می شود با یک بند چرمی پوشیده شده است. برای درست کردن قهوه با این قهوه ساز به فیلتر مخصوص کمکس نیاز است.

تهیه کردن قهوه با کمکس به این گونه است که فیلتر قهوه را بر روی کمس قرار می دهید. سپس قهوه آسیاب شده با درجه آسیاب درشت تا متوسط را بر روی فیلتر ریخته و بر روی قهوه، آب جوش ۹۰-۹۳ درجه را می ریزد. آب بایستی به صورت دورانی یا چرخشی ریخته شود اما فقط تاجایی که آب بر روی پودر قهوه را بپوشاند. سپس وقتی بر روی قهوه حباب های ریز ایجاد شد، مابقی آب را به آن اضافه می کنید و اجازه می دهید تا عصاره گیری قهوه انجام شود. بعد از مدت کوتاهی (حدود ۴ دقیقه) قهوه تان آماده می شود.
قهوه ساز کمکس دارای یک فیلتر کاغذی ضخیم است اما نباید از دانه های ریز استفاده کرد. اگر از دانه های ریز استفاده شود، فیلترها مسدود و دم کشیدن قهوه در کمکس را کند میشود. بهتر است ابتدا فیلتر را با کمی آب داغ خیس کنید تا قهوه بو و طعم کاغذ را به خود نگیرد.

قهوه ساز v60

قهوه ساز v60  دارای ظاهری شبیه به یک کاپ قهوه یا چایی است. اما با توجه به زاویه ۶۰ درجه در انتهای آن، به این نام معروف است. برای استفاده از قهوه ساز v60 ، آن را بر روی فنجانی که قهوه در آن سرو میشود قرار میدهید و به همان روشی که در مورد کمکس توضیح داده شد عمل میکنید. تنها تفاوت اینجا این است که باید از فیلتر ویژه v60 استفاده کنید. دانههای قهوه را با درجه درشت در این روش مورد استفاده قرار می گیرد. و بایستی فیلتر را قبل از استفاده فیلتر با اب داغ شستشو داده و آب را دور ریخت.

تهیه قهوه با ایروپرس

در ایروپرس، یک فیلتر در انتهای محفظه دمکرده قرار دارد؛ هنگامی که قهوه ها در محفظه دم، قرار میگیرند، آب گرم به قهوه اضافه میشود. برای استخراج عصاره، به پیستون فشار وارد میشود و این فشار ایجاد شده، سبب انتقال قهوه دمکرده از فیلتر به داخل فنجان میشود.
برای این کار، ابتدا قهوه را ریز آسیاب کنید. فیلتر را در درب مخصوص دستگاه ایروپرس قرار دهید و با آب جوش، شستشو دهید. فیلتر را در قسمت پایینی دستگاه قرار دهید و پودر قهوه را به داخل محفظه بریزید. یک فیلتر دیگر را بر روی قسمت بالایی محفظه قرار دهید و آب گرم را در محفظه دیگر دستگاه که بر روی فیلتر دوم است بریزید. دستگاه را روی فنجان قرار دهید و پیستون را فشار دهید تا نوشیدنی دلچسب شما آماده شود.

یکی از مزایای ایروپرس این است که طراحی منحصربه فرد آن امکان استفاده از انواع پودر قهوه در اندازههای متفاوت را میدهد. فیلتر کاغذی ضخیم ایروپرس، قادر به نگهداری پودرهای ریز و درشت است. بنابراین بدون هیچ مشکلی میتوانید قهوه مورد علاقه خود را دم کنید.

تهیه قهوه دمی با نل دریپ

فیلتر را به مدت ۵ دقیقه در آب جوش قرار دهید. سپس آب آن را بگیرید و بر روی قهوه ساز قرار دهید. دانه های آسیاب شده قهوه را داخل فیلتر بریزید. وسط پودر را با یک قاشق چوبی گود کنید و آب ۸۰ درجه سانتیگراد را به آرامی به آن اضافه نمایید. ۳ دقیقه فرصت دهید تا نوشیدنی شما آماده شود و در ظرف پایینی جمع گردد.

فرنچ پرس

فرنچ پرس یک قهوه ساز بسیار راحت می باشد و ظاهری شبیه به یک استوانه شیشه ای است. که درب آن دارای اهرم است. روش دم کردن قهوه با فرنچ پرس به این گونه است که قهوه آسیاب شده با درجه درشت را به همراه آب ۹۰-۹۳ درجه همزمان در فرچ پرس ریخته و داخل دستگاه مقداری آب گرم بریزید و پودر قهوه را به آن اضافه نمایید. بقیه آب گرم را اضافه کنید تا سطح قهوه ها را به طور کامل بپوشاند. فرنچ پرس را بچرخانید تا آب و پودر با یکدیگر مخلوط شوند.

درب دستگاه را ببندید و ۵ دقیقه زمان دهید تا قهوه دمی، آماده شود. پیستون را به آرامی فشار دهید تا پودرهای حل نشده از قهوه جدا شوند و هنگامی که پیستون پایین است، نوشیدنی را از دستگاه به درون لیوان بریزید.در این روش، قهوه در آب داغ خیس میشود و صاف میگردد که همین عامل سبب حفظ طعم و عطر نوشیدنی میشود.

آسیاب درشت بهترین گزینه برای تهیه قهوه دمی با فرنچ پرس است. یکی از روش های محبوب برای تهیه قهوه دمی، استفاده از فرنچ پرس است. این روش به دلیل قیمت مناسب، تمیز کردن آسان و تولید قهوه با کیفیت و خوشمزه بسیار مورد علاقه است.

قهوه ساز کلد برو

کلد برو ظاهری شبیه به قهوه ساز سایفون دارد اما عملکردی مخصوص به خود مهمترین تفاوت قهوه کلد برو با دیگر قهوه های دمی دمای آب و زمان دم آوری است.

در قهوه ساز های دیگر از آب جوش استفاده می شود. اما در قهوه ساز کلدبرو از آب سرد یا آب هم دما با محیط استفاده می شود که برای فصول گرم بسیار مناسب است و به این صورت است که قهوه آسیاب شده با درجه درشت را بر روی فیلتر کلد برو ریخته و سپس آب سرد را به قهوه ها اضافه می کنید.

اما باید ۱۲-۲۴ ساعت اجازه بدهید تا دم آوری قهوه انجام شود پودر قهوه خیلی درشت برای brew Cold بهترین گزینه است. اگر در این روش از پودر ریز آسیاب شده استفاده کنید، هم مدت زمان آماده سازی قهوه طولانی شده و هم طعم آن تلخ می شود.

قهوه ساز سایفون

قهوه ساز سایفون از محبوبترین قهوه ساز های نسل سوم میباشد که ظاهری جالب و زیبا دارد. که عملکردی متفاوت با دیگر قهوه سازهای دمی دارد. سایفون از دو حباب شیشه ای روی هم تشکیل شده است و در آن از فشار بخار و خلا (Vacuum) برای تهیه قهوه استفاده میشود. اندازه آسیاب قهوه برای سایفون باید متوسط باشد. جهت کار با سایفون، فیلتر را ۵ دقیقه در آب جوش قرار دهید و پس از آبگیری، در قسمت انتهایی دستگاه سایفون قرار دهید.

محفظه پایینی دستگاه سا یفون را با آب، پر نمایید. محفظه بالایی را بر روی محفظه پایینی قرار دهید و منبع حرارتی دستگاه را روشن نمایید. در این هنگام، آب به جوش می آید و وارد محفظه بالایی می شود.
هنگامی که دمای آب موجود در محفظه بالایی به بیش از ۹۰ درجه سانتی گراد رسید، پودر قهوه را اضافه نمایید . ترکیب را مخلوط کنید و شعله حرارت را کم نمایید. شعله را پس از ۱ دقیقه خاموش کنید و ۳ دقیقه زمان دهید تا نوشیدنی آماده شود. منبع حرارت
را از دستگاه جدا کنید و مواد موجود در محفظه بالایی را مخلوط نمایید. عصاره نهایی قهوه در محفظه زیرین دستگاه جمع میشود. هنگامی که تمامی عصاره به محفظه زیرین منتقل شد، نوشیدنی آماده سرو است.

قهوه دمی چکه ای چیست؟

برای تهیه قهوه دمی چکه ای که به آن دریپ کافی نیز گفته میشود از روش خاصی استفاده میکنند که در آن با عبور آب جوش از روی پودر قهوهای که به خوبی آسیاب شده است، قهوه دم شده به دست می آید. یکی از مهمترین مزایای این روش تهیه قهوه نسبت به سایر راهکارهای موجود، سرعت بسیار بالایی آن است.

به طور کلی این نوع روش تهیه قهوه حتی از مواردی همچون تهیه قهوه با کمکس و قهوه ساز برقی نیز سرعت بالاتری دارد. در بسته بندی های مخصوص این محصولات، قهوه در درون کیسه های خاصی قرار دارد که باید آنها را بر روی ماگ مدنظر خود قرار دهید و سپس بر روی آن آب جوش ریخته شود. با طی همین مرحله ساده به یک قهوه خوشمزه می رسید.

قهوه دمی و انواع آن

دیدگاهتان را بنویسید