مجله آلبرتیکا, مطالب

آسیاب کردن دانه قهوه

آسیاب کردن دانه قهوه

آسیاب کردن دانه قهوه

برای به دست آوردن بهترین طعم از دانه های قهوه، باید آن ها را به خوبی آسیاب کنید. برای اینکه قهوه‌ی خوش عطر و طعم بنوشید باید دانه‌های قهوه را کمی قبل از دم کردن آسیاب کنید. آسیاب کردن قهوه و نگهداری از آن برای مدت طولانی، آن را در معرض اکسیژن قرار می‌دهد و همین موضوع طعم و عطر آن را تغییر می‌دهد.

تهیه قهوه شامل استخراج طعم و کافئین از پود قهوه است. هر چه دانه های قهوه خود را ریز تر آسیاب شود، آب با سطح بیشتری از قهوه در تماس است. در نتیجه استخراج سریع تر حاصل می شود. به همین دلیل است که قهوه برای دستگاه‌ های اسپرسوساز ریز ونرم آسیاب می ‌شود، زیرا آب اسپرسو ساز خیلی سریع با فشار بالا از داخل تفاله عبور می ‌کند. از طرف دیگر، دم‌ کردن سرد با قهوه درشت آسیاب شده تهیه می‌ شود، زیرا این روش استخراج سرد به قهوه اجازه می ‌دهد تا مدت زمان طولانی ‌تری (چند ساعت، در مقایسه با ۳۰ ثانیه اسپرسو) در کنار آب بماند. اندازه آسیاب شدن قهوه می تواند بر طعم و بافت قهوه دم کرده شما تأثیر بگذارد. این می تواند به معنای تفاوت بین قهوه خوشمزه، خوش طعم و قهوه بی مزه، ملایم یا بیش از حد تلخ باشد.

یکسان آسیاب شدن قهوه به اندازه میزان ریزی و درشتی قهوه مهم است. باید به خاطر داشته باشید پودر قهوه نا متوازن ( دارای تکه های درشت و ریز) در طعم قهوه تاثیر زیادی دارد و سبب می شود طعم قهوه شما در فنجان های مختلف یکسان نباشد.

خرید قهوه

روش های آسیاب کردن قهوه در خانه

برای آسیاب کردن دانه های قهوه روش های مختلفی وجود دارد و در منزل نیز می توان دانه قهوه را آسیاب نمود. در صورت

ی که دسترسی به آسیاب قهوه نداشته باشید می توانید از هاون، مخلوط کن یا غذا ساز یا وردنه و گوشت کوب استفاده کنید اما بخاطر داشته باشید آسیاب نمودن با این وسایل و تجهیزات زمان براست و باید با دقت زیادی انجام شود تا پودر یکدست و به اندازه دلخواه آسیاب شود. در زمان استفاده از گوشکوب و هاون باید مراقب پرتاب شدن دانه های قهوه باشید

میزان پودر و آسیاب شدن قهوه بستگی به نحوه دم آوری آن دارد. بطور مثال برای تهیه قهوه فرانسه از طریق فرنچ پرس پودر قهوه باید دانه های درشت تری نسبت به دستگاه اسپرسو ساز داشته باشد. اگر در فرنچ پرس از پودر قهوه ریز و نرم استفاده شود پودر قهوه از میان فیلتر آن عبور کرده و رنگ و طعم قهوه کدر و بیش از اندازه غلیظ و تلخ می شود.

دانه های قهوه کامل بهتر است در ۳۰ روز اول پس از برشته شدن مصرف شوند. پس از گذشت این زمان دانه های قهوه با اکسیژن تماس پیدا می کنند، شروع به آزاد شدن مواد معطر می کند و فرآیند اکسیداسیون سرعت می گیرد. که باعث کاهش طعم و کهنه شدن قهوه می شود. به همین دلیل، قهوه تازه برشته شده در عرض یک تا دو هفته بهترین طعم را دارد، در حالی که قهوه تازه آسیاب شده ۱۵ دقیقه پس از آسیاب کردن شروع به از دست دادن طعم می کند. حتی اگر دانه ‌های قهوه با کیفیت و لذیذی را خریداری کرده باشید و اخیراً آن ها را برشته کرده باشید، اگر آن ها را خیلی زود آسیاب نکنید، ممکن است فنجان‌ های قهوه معمولی تولید کنند.

برای داشتن بهترین طعم، دانه های قهوه را درست قبل از دم کردن آن ها آسیاب کنید. توصیه می شود دانه های قهوه را در عرض ۳ تا ۵ دقیقه پس از آسیاب شدن مصرف کنید.

 

دانه قهوه

میزان آسیاب کردن قهوه بسته به عوامل مختلفی دارد:
  • روش دم کردن قهوه

هر روش دم آوری قهوه ، نیاز به درجه آسیاب مخصوصی دارد . مثلا درجه آسیاب قهوه فرانسه با درجه آسیاب قهوه ای که برای اسپرسو استفاده می شود ؛ متفاوت است .

  • نوع دستگاه اسپرسو ماشین

برای تهیه و عصاره گیری یک شات اسپرسو ، باید بررسی کرد که چه درجه آسیابی مناسب دستگاه اسپرسو است .

اندازه های متنوع دانه های قهوه آسیاب شده شامل موارد زیر است:

  • بسیار درشت
  • درشت
  • متوسط درشت
  • متوسط
  • متوسط ریز
  • قهوه ریز
  • فوق العاده ریز

دانه قهوه

۱-بسیار درشت

در این حالت دانه های قهوه، فقط اندکی آسیاب می شوند و اغلب از بزرگ ترین حالت در آسیاب استفاده می کنند. آن ها بافت بسیار خشنی دارند و هنوز هم می توانید شکل دانه اصلی قهوه را ببینید. این آسیاب به بهترین وجه برای قهوه سرد و قهوه کابوی (قهوه جوشانده شده در تابه با تفاله) مناسب است.

۲- درشت

این درشت ترین اندازه دانه قهوه است و برای روش های دم کردن با طولانی ترین زمان تماس بین دانه قهوه و آب استفاده می شود. باید شبیه نمک دریا باشد. این تنظیمات آسیاب برای فرنچ پرس و دم کردن قهوه سرد بهترین است

۳-متوسط درشت

در این اندازه، ذرات شروع به شبیه شدن به تکه های کوچک دانه قهوه می کنند. باید شبیه ماسه خشن باشد. این تنظیمات آسیاب برای کمکس، وکیوم پات و سایفون مناسب است.

۴-متوسط

آسیاب متوسط رایج ترین اندازه آسیاب برای دانه های قهوه از قبل آسیاب شده با بافتی مانند صاف تر از ماسه است. این آسیاب برای قهوه سازهای قطره ای و آبجوسازی سیفونی عالی است. اگر اجازه دهید بیش از سه دقیقه دم بکشد، در اسپرسو ساز های خانگی نیز کار خواهد کرد.

۵-متوسط ریز

دانه های قهوه آسیاب شده با درجه متوسط ریز بافتی کمی صاف تر از ماسه دارند. این آسیاب برای دستگاه های اسپرسو ساز خانگی با دو تا سه دقیقه زمان دم کشیدن بهترین است. هم چنین در قهوه ساز های مخروطی شکل نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

۶-قهوه ریز

این مقدار کمی درشت ‌تر از تنظیمات فوق ‌العاده ریز و نرم است، اما هنوز نسبتاً ریز است. باید کمی ریز تر از نمک خوراکی باشد. این تنظیم آسیاب برای موکاپات، V60 و اسپرسو با زمان دم کردن کوتاه یک تا دو دقیقه است. دانه های ریز آسیاب شده قهوه بافتی بسیار صاف دارند و به پودر نزدیک هستند. این نوع آسیاب نیز به راحتی در کیسه های از قبل آسیاب شده یافت می شود و اغلب به عنوان آسیاب اسپرسو برچسب گذاری می شود.

۷-فوق العاده ریز

این بهترین تنظیم آسیاب قهوه است و اکثر آسیاب ها برای آسیاب کردن این مقدار نرمی دانه های قهوه با مشکل مواجه هستند. اندازه آسیاب بسیار ریز دارای بافتی شبیه پودر یا آرد می باشد. این همان اندازه آسیاب است که برای قهوه اسپرسو و قهوه ترک یا عربی استفاده می شود. به همین دلیل گاهی به آن آسیاب ترکی نیز می گویند.

قهوه

انواع دستگاه های آسیاب قهوه

سه دسته از دستگاه های آسیب قهوه وجود دارد که آشنایی با آن ها مفید است. آسیاب های تیغه ای جزو دسته بندی ها نیستند زیرا در نهایت عدم انسجام آن ها باعث می شود ارزش استفاده نداشته باشند. از آنجایی که اندازه آسیاب و یکنواختی برای قهوه بسیار مهم است، انواع دستگاه های پر کاربرد در آسیاب دانه های قهوه شامل موارد زیر می باشد:

دستگاه های آسیاب دستی

دستگاه های آسیاب اتوماتیک (آسیاب دندانه‌ای و آسیاب مخروطی)

دستگاه آسیاب اسپرسو

آسیاب بدنه چوبی

دیدگاهتان را بنویسید