مجله آلبرتیکا, مطالب

نوشیدنی اسرارآمیز از آسیای شرقی ، چای ماچا

 

 چای ماچا (matcha) به فرم پودر شده‌ی گیاه چای تنچا (tencha) گفته می‌شود و در واقع یک چای سبز پودری است .  هر چند که چای ماچای به عنوان یک چای ژاپنی معرفی میشود ولی خواستگاه اصلی آن در آسیای شرقی و بویژه سرزمین چین در قرن دوازدهم میلادی یک راهب زن به نام ایساسی (eisai) طی سفری که به چین داشته است بذر این چای را از چین به ژاپن آورد و اینگونه مصرف آن نیز در ژاپن رواج و محبوبیت پیدا کرد. در ان زمان در ژاپن ماچا به صورت پودر مصرف نمیشد و این موضوع هم ابداع چینی ها است.مصرف ماچا در چین در میان راهبان و سپس لشگریان به عنوان دمنوش درمانگر ، نیروبخش و اسرارآمیز مورد مصرف بوده است و سپس در میان مردم وعوام محبوبیت پیدا میکند و مصرف آن گسترش می یابد.

چای (نوشیدنی) ماچا

روش کشت چای ماچا:

علت منحصر به فرد بودن پودر ماچا نحوه کشت ویژه آن است که کشف آن به صورت تصادفی  زمانی رخ داد که کشاورزان برای جلوگیری از سرمازدگی گیاه چای سبز آن ها را قبل از زمستان با نی پوشاندند.درختچه‌های چای سبز ماچا در طول زمستان به خواب زمستانی رفته و با نگهداری مواد معدنی در خود و با رسیدن فصل بهار و بیدار شدن از خواب زمستانی، از طریق عمل فتوسنتز، بهترین نوع چای بهاره‌ی ماچا را پدید می‌آورند. کشاورزان ژاپنی در حدود اواسط ماه می (اردیبهشت‌ ماه) ، سایبان‌هایی چوبی با چهارچوب‌های آلومینیومی بر روی درختچه‌های ماچا ایجاد می‌کنند تا میزان رسیدن نور خورشید به درختچه‌های ماچا به حدود ۶۰ تا ۷۵ درصد کاهش پیدا کند. این عمل، باعث بالا رفتن طعم شیرین و خواص کیفیت چای ماچا از طریق افزایش اسیدآمینه‌ها در آن می‌شود.

انواع چای ماچا:

دو نوع چای ماچا وجود دارد:

koich پر پودر و Usucha کم پودر

Koicha  شکل مرغوب  این چای است و  جهت مصرف روزمره و یا در مراسم چانوی به کار می رود. اما Usucha درجه کیفیت پایین تری دارد ولی در دسترس تر و ارزان تر است و از این رو در شیرینی پزی ، تولید ماکارونی و بستنی ایده آل است.

ارزش غذایی ماچا

هر فنجان چای ماچا ۱۰ برابر مقدار مشابه چای سبز خاصیت دارد. این میزان نوشیدنی ماچا اگر بدون شیر تهیه شود، تقریبا ۱۱ کالری داشته که شامل ۲ گرم کربوهیدرات و ۰.۸۸  گرم پروتئین است. به‌ همین دلیل این نوشیدنی می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای چای سبز یا نوشیدنی‌های قندی در رژیم غذایی شما باشد.

همانطور که اشاره کردیم، چای ماچا غنی‌ترین نوشیدنی جهان از لحاظ آنتی اکسیدان است. میزان آنتی اکسیدان موجود در چای ماچا ۱۳۷ بار بیشتر از چای سبز است. «کاتچین» معروف‌ ترین آنتی اکسیدان این نوشیدنی بوده؛ حتی تحقیقات نشان می‌دهد که یک گرم پودر چای ماچای مرغوب حاوی ۱۳۸۴ واحد کاتچین است. بدون شک وجود مقادیر بسیار زیاد آنتی اکسیدان‌ها در نوشیدنی ماچا باعث زیبایی پوست و موهای زنان آسیای شرقی است.

به غیر از آنتی اکسیدان‌ها، این چای حاوی مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن است که از جمله آن‌ها می‌توان به مقادیر چشم‌گیر کلروفیل، آمینواسیدها، ویتامین C، ویتامین A، سلنیوم ، کروم ، روی منیزیم، فیبر، آهن، کلسیم، پروتئین و پتاسیم اشاره کرد.

خواص ومزایای ماچا

ماچا گیاهی جادویی با خواص معجزه آساست که در زیر به بررسی اجمالی از خواص ماچا می پرداریم:

  • منبع غنی از آنتی اکسیدان و جوان ساز:

  مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها، کاتچین و کلروفیل موجود در چای سبز ماچا به کاهش التهاب کمک می کند و با کاهش و چروک صورت و دور چشم به جوان سازی پوست صورت کمک می کند.همچنین به دلیل مقادیر بالای ویتامین k باعث افزاریش و رشد مو میشود.

  • جلوگیری از سرطان ومبارز واقعی با سلولهای سرطانی و سم زدای قوی برای بدن:

وجود ویتامین‌ ها و مواد معدنی که به آن اشاره کردیم در نوشیدنی ماچا، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.همچنین به دلیل میزان بالای کلروفیل موجود در ماچا ظرفیت اکسیژن‌ رسانی خون را افزایش می  یابد و به سلول‌ها در جذب هرچه بهتر و بیشتر مواد معدنی کمک می‌کند. و همچنین خاصیت بسیار زیاد این چای در سم زدایی بدن از مواد شیمیایی و دارویی می‌شود. برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد و کاهش خطر ابتلا به سرطان ماچا بهترین انتخاب است این چای با دارا بودن مقدار بالایی از آنتی اکسیدان‌هایی که باعث پاکسازی و سم‌زدایی اعضای داخلی بدن می‌شود یک ماده عالی و مفید برای افرادی است که کبد چرب دارند.

  • دشمن استرس و افسردگی:

ماده‌های تشکیل‌دهنده درون این چای باعث تحریک و ترشح دوپامین در بدن می‌شود و استرس و اضطراب را تا حد چشم‌گیری کاهش می‌دهد. همچنین مصرف چای ماچا باعث تقویت و سلامت مغز و حافظه می‌شود.

  • فواید برای دستگاه گوارش:

اگر با مشکل هضم غذا و اختلال در دستگاه گوارش خود دست و پنجه نرم می‌کنید. با مصرف این چای می‌توانید تا حدود زیادی آن را برطرف کنید . چرا که فیبر داخل آن به مشکل هضم و اختلال سیستم گوارشی شما کمک شایانی کرده، حرکت روده‌ها را افزایش داده و آن‌ها را پاکسازی می‌کند.

  • بهبود قدرت بینایی:

نوشیدن این چای پرخاصیت برای افرادی که دارای قدرت بینایی ضعبفی‌اند نیز توصیه می‌شود. مقادیر بالای ویتامین A موجود درون این چای باعث بهبود قدرت بینایی شده و چشم را از انواع بیماری‌ها مانند تنبلی و آب مروارید در امان نگه می‌دارد.

  • لاغری و کاهش وزن:

چای سبز ماچا حاوی مقادیر بالایی کاتچین است که باعث افزایش متابولیسم بدن شده و با افزایش چربی سوزی بدن به لاغری و کاهش وزن کمک می کند. چای ماچا به‌عنوان یک منبع غنی از آنتی‌اکسیدان شناخته شد که سرشار از EGCG است و باعث ارتقا ضریب متابولیسم تا ۴ برابر می‌شود.

کاهش کلسترول خون و سلامت قلب:

مطالعات نشان می دهد افرادی که چای ماچا مصرف می کنند سطح کلسترول خون شان پایین تر است. این افرادکلسترول LDL پایین و سطح کلسترول HDL بالایی دارند.تحقیقات نشان می دهد که ماچا با کاهش کلسترول بالای خون برای حفظ سلامت قلب و جلوگیری از بیماری های قلبی و عروقی مفید می باشد.

دستور تهیه ماچا:

دستور تهیه های مختلفی برای ماچا وجود دارد که آن را به صورت  گرم و سرد میتوان تهیه وسرو کرد .تهیه این نوشیدنی اثربخش و مفید بسیار راحت و ساده است.
مقدار یک یا دو قاشق چای‌خوری را بسته به نوع غلظت موردنظر همراه با آب سرد یا آب جوش وحتی با شیر یا قهوه گرم ، درون یک فنجان ریخته و آن را خوب هم بزنید تا پودر و در آنها به‌ صورت یک‌ دست مخلوط شود. نوشیدنی شما به همین راحتی و سادگی آماده است.
 قاعدتا این نوشنیدی اسرارآمیز به شیوه های متنوعی تهیه و مورد استفاده قرارمیگیرد. در مطالبی دیگر به طور کاملا اجمالی این روش های  تهیه را برای شما مطرح خواهیم نمود.

نکات مهم در مصرف چای ماچا چیست:

افراط و تفریط در انجام هر چیز مضراست. این موضوع در مورد چای ماچا نیز صادق است. اگر تصمیم گرفتید که این نوشیدنی زمرد رنگ را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، حتما به نکات زیر دقت فرمایید :

  • از نوشیدن این چای به صورت ناشتا و با معده خالی خودداری کنید، ممکن است باعث معده درد شود.
  • روازنه بیش از دو فنجان این چای میل نکنید، ممکن است با افت فشار و بی‌خوابی روبرو شوید.
  • نوشیدن این چای بعد از ساعت ۷ بعد از ظهر می‌تواند باعث اختلال در خواب شود.
  • از نوشیدن همزمان این چای با وعده‌ های غذایی خودداری کنید، چای ماچا جذب ویتامین B را کاهش می‌دهد.
  • مصرف این چای در زنان باردار و شیرده باید با نظر پزشک انجام شود. معمولا مصرف ۳ قاشق چایخوری از این نوشیدنی که حاوی ۳۰۰ میلی گرم کافئین است. برای این دسته از بانوان بلامانع است، اما باز هم پیش از هر اقدامی با پزشک خود حتما مشورت کنید.
  • به دلیل دارای بودن کافئین، این نوشیدنی برای کودکان مناسب نبوده و ممکن است باعث بلوغ زودرس شود.
  • در صورت بروز حساسیت مانند تپش قلب، اسهال و بی‌خواب مصرف این چای را کاهش دهید.
  • چای را در جای خشک و خنک و دور از نور آفتاب نگهداری کنید.

“انواع چای ماچا در فروشگاه اینترنتی آلبرتیکا”

2 دیدگاه در “نوشیدنی اسرارآمیز از آسیای شرقی ، چای ماچا

  1. ساناز گفت:

    سلام، ممنون از توضیحات مفید شما. میشه لطفا در مورد طعمش هم بفرمایید، آیا شبیه قهوه تلخ هست؟

    1. آلبرتیکا گفت:

      طعم ماچا شباهتی به قهوه ندارد. لطفا به توضیحات محصول ماچا ساشه مراجعه بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید