مجله آلبرتیکا, مطالب

انواع دانه قهوه – عربیکا تا ربوستا

انواع دانه قهوه - عربیکا تا ربوستا

پس از علمی شدن قهوه، بررسی های زیادی روی انواع دانه قهوه انجام گردید، مواردی شامل شرایط رشد، محل های رشد، سایز دانه و طعم های مختلف. ۲ نکته مهم در این بررسی ها شامل مناطق رشد قهوه که به کمربند قهوه معروف شد و نیز انواع قهوه که به دو دسته عربیکا (Arabica) و روبوستا (Robusta) تقسیم گردید. بیش از ۱۲۰ نوع گیاه قهوه وجود دارد و هر کدام نوع متفاوتی از دانه قهوه تولید می‌کنند.

کمربند قهوه نشان دهنده مناطقی است که شرایط رشد قهوه در آنها محیاتر از سایر مناطق است. این مناطق گرمتر و به عبارت دیگر حاره ای تر هستند. براساس ارتفاع زمینی که انواع دانه قهوه در آن رشد می کند، گیاه عربیکا (Arabica) یا روبوستا (Robusta) خواهیم داشت. تفاوت های اصلی این دو دانه را در جدول زیر می بینیم:

 

 

حدود ۷۵ درصد از تولید جهانی مربوط به عربیکا می‌باشد و ۲۵ درصد از آن متعلق به ربوستا است. برزیل یکی از بزرگترین تولید کنندگان عربیکای جهان است.

دانه‌های عربیکا نسبت به ربوستا چرب‌تر هستند و این باعث می‌شود روی طعم قهوه‌ نیز تاثیر داشته باشد. قهوه عربیکا تقریبا دو برابر قهوه روبوستا شکر دارد و شیرین است. قهوه دارای آنتی اکسیدان های مفیدی برای بدن ماست، و میزان آنتی اکسیدان در قهوه روبوستا بیشتر از نوع عربیکاست. دانه‌های قهوه روبوستا حاوی کافئین بیشتری نسبت به دانه‌های قهوه عربیکا هستند و از نظر طعم تلخ تر هستند.

3 دیدگاه در “انواع دانه قهوه – عربیکا تا ربوستا

  1. ساناز گفت:

    جدول مقایسه تون بسیار عالی بود. کاملا متوجه تفاوتشون شدم و این توی تصمیم گیری برای خرید و انتخاب درست خیلی کمکم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید