مجله آلبرتیکا, مطالب

قهوه سرد دم Cold brew

قهوه سرد دم Cold brew

بسیاری ازمردم برای رفع خستگی درطول روز و یا حتی در پایان یک روز کاری به سراغ قهوه میروند. با نوشیدن قهوه مورد علاقه خود به آرامش می رسند و لذت میبرند اما چیزی که مطرح است این است که آیا قهوه تنها به شکلی که همه ما میدانیم تهیه و سرو میشود؟همان قهوه خوشمزه و خوشرنگی که به صورت گرم نوشیده میشود 

وقتی فنجان گرم را در دست میگیریم دستانمان گرم شده و اول به بخار روی فنجان نگاه میکنیم و آرام آرام و با لذت مینوشیم! چقدر نوشیدن این قهوه گرم مخصوصا در روزهای سرد سال دلچسب است! اما در روزهای گرم وداغ تابستانی از نوشیدن قهوه داغ به اندازه قهوه سرد میتوان لذت برد؟ در روزهایی که نوشیدن مایعات خنک مدام در ذهن ما تداعی میشود!

قهوه سرد دم

بله همین نوشیدنی دلچسب را میتوان به صورت سرد تهیه کرد و از آن نیز در روزهای خیلی گرم سال نیز لذت برد و اینکه فواید متفاوتی نیز دارد که اگر با آنها آشنا شوید، حتما یکی از نوشیدنی های منتخب شما در فصل داغ تابستان،خواهد بود!

تفاوت بین قهوه دم کرده سرد و قهوه دم کرده گرم از لحاظ درجه حرارت و مدت زمان تهیه آنهاست که همین امر باعث به دست آمدن دو نتیجه متفاوت در خواص آنها نیز میشود.

سوالی که در ذهن خیلی ها ایجاد میشود این است که بسیاری از ما به دلیل وجود کافیین موجود در قهوه،آن را جز لیست نوشیدنی های روزانه قرار میدهیم،

آیا تهیه قهوه به روش سرد، باعث میشود میزان کافیین موجود درآن تغییر کند؟ بله،باید بگوییم طی نتایج به دست آمده در این خصوص،محققان یافتند میزان کافیین بیشتری در این نوع قهوه نسبت به سایر نوشیدنی های قهوه وجود دارد. این نوع قهوه حاوی بالاترین غلظت کافیین است. مقدار کافئین موجود در یک فنجان قهوه گرم ۹۵ میلی گرم و در یک فنجان قهوه سرد برابر با ۱۰۰ میلی گرم می باشد. علاوه برآن دم کردن قهوه با حرارت خیلی بالا باعث از بین رفتن طعم اصلی ان میشود. حال آنکه دم کرده سرد هم طعم اصلی و هم خواص قهوه را تغییر نمی دهد.  این نوع قهوه بسیار مناسب افرادی است که معده بسیار حساسی دارند.

فواید قهوه سرد

تحقیقات معتبر نشان میدهد قهوه قادر به از بین بردن بسیاری از بیماریهای التهابی است. قهوه سرد حاوی مقادیر بالای مواد مغذی و کافئین است.  که به کاهش فشار خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را از بین می برد. کلروژنیک اسید و آنتی اکسیدان های موجود در قهوه سرد به عنوان یک ضد التهاب قوی عمل می کنند. خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهند. مصرف روزانه ۳-۵ فنجان قهوه (سرد یا گرم) ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را تا ۱۵ درصد کاهش دهد.

از بروز دیابت نوع ۲ محافظت میکند .قهوه سرد همچنین می تواند باعث فعالیت پپتید هایی در روده شود که به بهبود هضم غذا کمک کرده و احتمال افزایش قند خون پس از خوردن غذا را کاهش می دهد.

از بیماریهای کبدی جلوگیری میکند و خطر ابتلا به سرطان کبد، کولون ، اندومتری،آلزایمر،پارکینسون و سکته مغزی را کاهش میدهد.

کافئین و آنتی اکسیدان های موجود در قهوه سرد، سیستم عصبی را تحریک کرده و خطر ابتلا به زوال عقل و بیماری های پارکینسون و آلزایمر را کاهش می دهند.

یک مطالعه نشان داده افرادی که روزانه ۳-۵ فنجان قهوه سرد مصرف می کنند، خطر ابتلا به زوال عقل و آلزایمر در آن ها ۶۵ درصد کمتر بوده است. یکی دیگر از مطالعات انجام شده نشان می دهد که مصرف کنندگان قهوه کمتر به پارکینسون مبتلا می شوند. از پیشرفت سرطان جلوگیری میکند.

چند نکته در مورد قهوه سرد دم (Cold brew)

قهوه سرد میتواند قوی باشد. نوع دانه قهوه، زمان خیس خوردن و مرحله رقیق کردن همه مؤثر هستند. رقیق کردن ساده ترین راه تنظیم مقدار کافئین نوشیدنی است. هیچ وقت مستقیم کنسانتره سرد را ننوشید چون کافئین خیلی زیادی دارد. آن را با مقدار کافی آب رقیق کنید.این قهوه کمتر اسیدی است. اگر قهوه دمی چکه ای معده شما را اذیت میکند، ممکن است این اثر را نداشته باشد. تنها راه فهمیدنش این است که امتحانش کنید! اگر خودتان نوشیدنی را تهیه کنید کنترل بیشتری روی نتیجه نهایی خواهید داشت.

Cold brew را میتوان گرم کرد. با گرم کردن طعمش تغییر چندانی نمیکند.تهیه کردن قهوه خنک از قهوه دمی چکه ای زمان بیشتری نیاز دارد. چون آب سرد است، زمان بیشتری نیاز دارد تا رنگ، طعم و عطر پودر قهوه را به خود جذب کند. با این روند، مقدار کمتری از تلخی قهوه وارد آب میشود. و در نتیجه قهوه ای شیرین تر و یکدست تر خواهید داشت.

بهتر است از پودر قهوه درشت استفاده شود. اگر آسیاب قهوه در خانه ندارید،از فروشگاه قهوه بخواهید دانه ها را به صورت درشت (مناسب فرنچ پرس) برای شما آسیاب کند. از هر نوع دانه قهوه ای میتوانید برای تهیه قهوه سرد استفاده کنید. هر نوع قهوه ای که استفاده کنید مشکلی پیش نمی آید. خواهید دید که با خیساندن قهوه در آب سرد، نوشیدنی شما تلخی کمتری پیدا میکند. شاید جالب باشد یک بار دقیقا یک نوع قهوه را به صورت سرد و گرم دم کنید.  و طعم آنها را با هم مقایسه کنید.

روش تهیه قهوه سرد با فرنچ پرس

ابتدا قهوه را آماده کنید و نسبت صحیح قهوه  به آب تصفیه شده ،بسته ذائقه شما میتواند به میزان ۱ به ۵، و یا ۱به ۴ باشد.

دانه های قهوه در این روش تهیه باید درشت تر از قهوه دم گرم آسیاب شود.

سپس آنها را در دستگاه بریزید و سپس آب تصفیه شده به آن اضافه کرده و به آرامی و این کار بهتر است از یک قاشق کمک بگیرید تا اگر دانه قهوه ای روب آب شناور ماند،با قاشق بر آن فشار آورده و مطمین شوید همه قهوه در آب وارد شده اند.

سپس آن را در دمای اتاق برای حداقل ۱۲ ساعت و حداکثر ۲۴ ساعت قرار دهید.

در مقایسه با روش های استاندارد دم کردن قهوه با آب گرم، در دم سرد، زمان جایگزین گرما می شود. اجازه دهید که دانه های شما به مدت نیم روز خیس شود تا تمام طعم ها و روغن های گیر افتاده در دانه قهوه آزاد شود.

در مرحله آخر پیستون را فشار دهید و فیلتر کنید، اما پیستون را فقط چند سانتی متر پایین بیاورید.  تا آخر فشار ندهید که این امر باعث میشود دانه ها تحریک شده و طعم تلخ تری آزاد کنند.

قبل از نوشیدن، به یاد داشته باشید که قهوه دم کرده سرد بسیار غلیظ است.  باید آن را با چند حبه یخ و یک یا دو فنجان آب سرد رقیق کنید. تهیه قهوه دم کرده سرد، اگرچه وقت گیر است، اما یکی از ساده ترین و متنوع ترین روش های دم کردن است. و هرکسی می تواند آن را در خانه تهیه کند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید