مجله آلبرتیکا, مطالب

قهوه و تاثیر آن بر لاغری و تناسب اندام

قهوه ای واژه ای آشنا برای همگان است و وقتی صحبت از قهوه میشود. بوی خوش این نوشیدنی محبوب در وجود انسان احساس میشود.  ولی کمتر کسی میداند انسان چگونه این نوشیدنی را کشف کرد و بعد از آن چه تاثیری برفیزولوژیک انسانها گذاشته است.  و حتی چه انواعی دارد که در این مطلب به بررسی کلی این نوشیدنی محبوب و معروف جهان میپردازیم.

به طور قطع نمی توان گفت چه زمانی قهوه کشف شد و روایتها و داستانهای متعددی برای آن گفته میشود.  اما در این میان چیزی که به طور قطع میتوان گفت این نوشیدنی محبوب ریشه در اتیوپی دارد و سپس به مناطق نیمه گرمسیری آمریکا و جنوب و جنوب شرقی آسیا وبه همین طریق به سراسر دنیا گسترش پیدا کرد. به گونه ای که امروزه در بیش از ۷۰ کشور جهان کشت میشود.

یک روایت که از کشف قهوه نقل میشود مربوط به یک دامدار به نام کالدی(kaldi) است. که زمانی که او گله بز خورد را برا ی چرا به مرتع میبرد متوجه میشود. بزها با خورن یک گیاه خاص و دانه های موجود در آن  انرژی شان بسیار زیاد میشود به حدی که شبها نمی توانند بخوابند،وقتی کالدی این موضوع را نزد بزرگ صومعه سرا نقل میکند، بزرگ صومعه از او میخواد تا مقداری از این گیاه را برایش بیاورد. و وقتی از آن نوشیدنی تهیه میکند و میخورد متوجه میشود. زمان زیادی از شب را بیدار مانده و انرژی مضاغفی دارد. و بدین ترتیب اخبار آن پخش و تجارت این گیاه (قهوه) از شبه جزیره عرب آغاز میشود. طبق شواهد موجود در قرن ۱۶ ام در ترکیه ، ایران ، مصر و سوریه قهوه شناخته شد.

ارزش غذایی قهوه:

یک فنجان قهوه حاوی مواد مغذی زیر است:
ریبوفلاوین (ویتامین ب۲): تامین‌کننده‌ی ۱۱ درصد از میزان توصیه شده‌ی روزانه
پانتوتنیک اسید (ویتامین ب۵): تامین‌کننده‌ی ۶ درصد از میزان توصیه شده‌ی روزانه
منگنز و پتاسیم: تامین‌کننده‌ی ۳ درصد از میزان توصیه شده‌ی روزانه
منیزیوم ونیاسین(ویتامین ‌ب۳): تامین‌کننده‌ی ۲ درصد از میزان توصیه‌ شده‌ی روزانه
بنابراین، اگر ۴-۳ فنجان در روز قهوه بنوشید، آنگاه این مقادیر اندک، به سرعت زیاد می‌شوند.

نوشیدن قهوه و سلامتی بدن:


در این مطلب میخواهیم به نقش قهوه در لاغری بپردازیم ولی خالی از لطف نیست. که به صورت اجمالی به تاثیرات اثبات شده قهوه بر بدن انسان نیز اشاره ای داشته باشیم زیرا بر کسی پوشیده نیست که قهوه سرشار از آنتی اسیدان و کافیین میباشد که فواید بسیاری دارند.
شما با نوشیدن قهوه در هر روز می توانید به حفظ سلامتی کبد و قلب خود شوید. و نشاط و سرزندگی به خود هدیه دهید و اضطراب و افسردگی را از خود دور نمایید. و به طول عمر خود بیافزایید و همچنین از خیلی بیماریها نظیر انواع سرطانها،آزایمر،سکته قلبی،پارکینسون والبته دیابت(به شرط خوردن قهوه تلخ و بدون افزودنی های قندی) به خصوص دیابت نوع دو پیشگیری نمایید.

در فرهنگ غربی، برای کسانی‌ که از رژیم غذایی استاندارد پیروی می‌کنند، قهوه سالم‌ترین جنبه‌ی این رژیم محسوب می‌شود. دلیل این امر، وجود مقادیر سرشار آنتی‌اکسیدان در قهوه است. آنتی‌اکسیدان‌ها نقش مهمی در پیشگیری از بیماریهای مختلف و پیری پوست دارند. در واقع، بررسی‌ها نشان می‌دهد که اغلب مردم، بیش از میوه‌ها و سبزی‌ها، از قهوه، آنتی‌اکسیدان دریافت می‌کنند.قهوه یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌ها در این کره‌ی خاکی است.

نقش قهوه در لاغری و کاهش وزن:

قهوه و چربی سوزی بدن:


همانطور که پیش تر گفته شد قهوه حاوی کافیین بالایی است که همین امر باعث بال رفتن سوخت و ساز بدن و چربی سوزی میشود، نوشیدن یک فنجان قهوه حاوی ۲ کیلوکالری قهوه و فاقد چربی میباشد به همین دلیل علاوه بر کمک به افرادی که دارای اضافه وزن هستند و میخواهند وزن خود را کاهش دهند، به افرادی که وزن مناسبی دارند و میخواهد وزن خود را ثابت نگه دارند. کمک شایانی میکند.

این در صورتی است که قهوه به صورت تلخ مصرف شود، اگر در آن شکر ،خامه،و…که دارای کالری و قند بالایی هستند، اضافه شوند به طور حتم این تاثیرات را نخواهد داشت. نوشیدن قهوه نیز به تنهایی برای کاهش وزن و تناسب اندام کافی نیست، اما می تواند در کنار رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی به لاغری کمک نماید. یکی از مؤثرترین نوشیدنی های که مصرف آن قبل از تمرین ممکن است. در جریان فعالیت ورزشی نتیجه اش شما را شگفت زده کند چیزی جز یک فنجان قهوه نیست.
مهمترین مزیت مصرف قهوه قبل از فعالیت ورزشی، خاصیت چربی سوزی آن است. مصرف قهوه قبل از ورزش می تواند باعث شود سلول های چربی به عنوان منبع انرژی به جای گلیکوژن استفاده شود. همچنین، مقادیر بالایی از کافئین موجود در قهوه سوخت و ساز بدن را بالا خواهد برد که این خود باعث می شود شما در طول روز کالری بیشتری بسوزانید.


قهوه و کاهش اشتها:


طی تحقیقاتی که در ژوئن ۲۰۱۳ در مجله‌ی چاقی منتشر شد، مصرف متعادل قهوه بصورت روزانه در افراد چاق و دارای اضافه وزن، کالری مصرفی در وعده‌ی غذایی بعدی و کل کالری مصرفی روزانه را کاهش داد.
در این تحقیقات جدید که بر روی افرادی که قهوه را به عنوان عادت هر روزه در برنامه غذلیی خود قرار داده اند،مشخص شد. افراد بعد از نوشیدن قهوه احساس گرسنگی نمی‌کنند و معمولا غذای کمتری مصرف می نمایند. مکانیسم این اثر احتمالا ناشی از اثر این نوشیدنی بر مرکز سیری در مغز است. در واقع وجود کافئین و دیگر ترکیبات موجود در قهوه به عنوان یک مهار کننده ی اشتها عمل کرده و باعث می شود افراد کمتر سراغ خوراکی ها بروید.


مناسب ترین قهوه برای لاغری:


معروف ترین قهوه ها بر اساس دستور تهیه آنها که به گوش همه آشنا هستند.  قهوه عربی ،ترک، فرانسه و اسپرسو هستند. که در این میان بهترین نوع قهوه موثر در لاغری و تناسب اندام قهوه اسپرسو است.
قهوه‌ی اسپرسو، یک قهوه‌ی بسیار تلخ و تیره است. که با عبور پر فشار آب داغ از میان دانه‌های قهوه‌ی آسیاب شده تهیه می‌شود.


به نقل از fitness magazine ؛ نوشیدن اسپرسو با افزایش سطح انرژی و کاهش موقت گرسنگی همراه است، و به شما کمک می‌کند که وزن کم کنید! این اثرات، بخاطر وجود کافئین در قهوه است. تا زمانیکه به اسپرسو شکر یا خامه اضافه نکنید، یک نوشیدنی کم کالری محسوب می‌شود. اسپرسو در هر ۳۰ گرم، تقریبا ۳ کالری دارد!
مصرف کافئین اسپرسو ممکن است.  تولید گرما در بدن شما را کمی افزایش دهد. این افزایش تولید حرارت بدن، ممکن است باعث افزایش کالری سوزی اندکی شود. با توجه به مقاله‌ای که در مجله‌ی تغذیه‌ی بالینی (American Journal of Clinical Nutrition) آمریکا منتشر شد، مصرف ۱۰۰ میلی‌گرم کافئین، باعث سوزاندن حدود ۸۰ تا ۱۵۰ کالری در روز می‌شود.
اگرچه این تعداد کالری زیاد نیست. اما می‌تواند به مرور زمان روی هم جمع شود سوزاندن ۸۰ کالری اضافه در هر روز، باعث کاهش حدود ۴ کیلوگرم وزن در هر سال می‌شود.

بهترین زمان مصرف قهوه برای لاغری:


قهوه در روند کاهش وزن تاثیر گذار است اما به شرطی که در بهترین زمان مصرف قهوه برای چربی سوزی نوشیده شود.

اگر می‌خواهید بهترین زمان خوردن قهوه اسپرسو برای لاغری را بیابید و بیشترین فواید کاهش وزن در اثر نوشیدن قهوه را بدست آورید؛ فواصل نوشیدن قهوه را در طول روز طولانی کنید. این امر علاوه بر اینکه می‌تواند در محل کار یا هنگام ورزش به شما انگیزه بیشتری بخشد، می‌تواند میل به مصرف مواد غذایی را نیز سرکوب کند. تا آنجا که ممکن است به حد مجاز روزانه پایبند باشید.

به عنوان مثال، اگر می‌خواهید ۴ فنجان قهوه در روز بنوشید. با خوردن قهوه قبل از صبحانه آغاز کنید و فنجان دوم را خوردن قهوه بعد از غذا یا همان یک وعده ناهار را به شما پیشنهاد می‌کنیم. دو فنجان بعدی را می‌توانید یکی در اواسط بعد از ظهر و دیگری را قبل از شام میل کنید. برنامه بهترین زمان مصرف قهوه برای چربی سوزی را تنظیم کنید تا ببینید چه چیزی برای شما بهتر است.
سخن آخر اینکه حتما بعد از نوشیدن قهوه آب بنوشید. و به اندازه لازم مصرف کنید. زیرا مصرف بیش اندازه قهوه نیز همانند سایر خوراکیها می تواند به بدن آسیب برساند. و چنان که جز افراد دارای بیماریهای خاص و جزۀ گروه پر خطر از نظر سلامتی و یا باردار هستید. حتما با مشورت پزشک قهوه را مصرف نمایید.

 

2 دیدگاه در “قهوه و تاثیر آن بر لاغری و تناسب اندام

  1. ساناز گفت:

    با سلام،
    توضیحات شما بسیار مفید بود. فقط یک سوال داشتم. آیا دانه قهوه سبز هم که در تصویر گذاشتید همین خواص رو داره؟ میشه در موردش بیشتر توضیح بدید لطفا”.

    1. آلبرتیکا گفت:

      سلام
      قهوه سبز،‌ مقدار كافئين بسيار بالاتري داره و بدون طعم و عطر. بزودي مطلبي براي قهوه سبز در مجله آلبرتيكا قرار ميديم.

دیدگاهتان را بنویسید